piątek, 28 marca 2014

Wpływ wysiłku fizycznego na mózg i samopoczucie

  • Ruch sprzyja powstawaniu nowych komórek w mózgu. Żyją one przez około cztery tygodnie, a następnie obumierają, jeśli się ich nie stymuluje aktywnością umysłową - na przykład zdobywaniem nowych umiejętności czy choćby rozwiązywaniem krzyżówek. 
  • Aktywność fizyczna podnosi zdolności poznawcze w każdym wieku. Bez względu na to, ile masz lat, regularnie ćwicząc wzmacniasz pamięć, podnosisz zdolność do jasnego myślenia oraz umiejętność planowania.
  • Ruch poprawia nastrój. Wysiłek fizyczny przyspiesza pracę serca i wpuszcza do mózgu więcej aminokwasu zwanego l-trypofanem, prekursora serotoniny.
  • Ćwiczenia pomagają w walce z depresją. Poprawiają kondycję, formę i zdrowie, co podnosi samoocenę. 
  • Aktywność fizyczna działa uspokajająco. Jak wynika z badań, intensywne ćwiczenia mogą złagodzić niepokój i zmniejszyć częstotliwość występowania ataków paniki.
  • Ruch pomaga zapobiegać efektom demencji i choroby Alzheimera, opóźnia je i zapobiega. 
  • Wysiłek fizyczny łagodzi objawy ADD (zespołu deficytu uwagi).
  • Sprawność fizyczna prowadzi do lepszego zachowania u nastolatków. Jak pokazują badania, bardziej sprawne fizycznie nastolatki charakteryzują się mniejszą impulsywnością, czują się szczęśliwsze i mają większe szanse na sukces życiowy.
  • Osoby, które regularnie ćwiczą, lepiej sypiają. Sport normalizuje produkcję melatoniny w mózgu i poprawia sen. Ważne tylko, żeby kończyć aktywność fizyczną mniej więcej cztery godziny przed pójściem spać.
  • Aktywność fizyczna pomaga kobietom radzić sobie ze zmianami hormonalnymi. 
Daniel Amen "Zmień swój mózg, zmień swoje ciało".

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza