Dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania powinny uczestniczyć w zajęciach korekcyjno - kompensacyjnych, zwanych również terapią pedagogiczną. Ich istota sprowadza się do korekcji, czyli usprawniania zaburzonych funkcji poznawczych i ruchowych dziecka oraz ich współdziałania, a także do kompensacji - usprawniania funkcji dobrze rozwijających się celem wspomagania tych słabiej funkcjonujących lub częściowego ich zastępowania.
Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia i usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania:
- wzrokowo - przestrzennych, to jest skupiania uwagi wzrokowej, spostrzegania i pamięci wzrokowej, spostrzegania przestrzeni
- słuchowo - językowych, to jest skupiania uwagi słuchowej, spostrzegania i pamięci słuchowej dźwięków mowy oraz funkcji językowych
- motorycznych, to jest sprawności manualnej i ogólnego rozwoju ruchowego dziecka
- współdziałania ze sobą funkcji (koordynacja wzrokowo - słuchowa podczas pisania, wzrokowo - słuchowa podczas czytania itp.)
Zadaniem terapii jest również łagodzenie zaburzeń emocjonalnych, będących efektem szkolnych niepowodzeń oraz wypracowanie motywacji do nauki, której zwykle brakuje uczniom z dysleksją, gdyż utracili ją wskutek utrzymujących się niepowodzeń szkolnych.
Marta Bogdanowicz, Renata Czabaj "Jestem rodzicem dziecka z dysleksją".
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz